RegistracePřihlášení Napište nám


SchémataKnihy a časopisyKatalog součástekBlogy a projektySbírkové přístrojeE-ShopRadioburza




Historická elektronika TESLA

Stolní rádia

Přenosná rádia

Autorádia

Gramorádia

Magnetofony

Gramofony

Televizní přijímače

Historická výpočetní technika

Zahraniční osmibitové počítače

Osmibitové počítače ČSSR



Historická elektronika TESLA - autorádio 2113B
2113B
2770x



Toto rádio je prakticky identické se svým předchůdcem - typem 2110B a kromě menšího "faceliftu" se liší především jiným koncovým nízkofrekvenčním zesilovačem. Tento přístroj má sice výstup na dva reproduktory - ale překvapivě není vybaven stereodekodérem a oba reproduktory jsou zapojeny do série - tudíž ačkoliv mnohé internetové zdroje uvádějí, že se jedná o stereofonní rádio, tak ve skutečnosti je pouze monofonní !

Ostatní parametry včetně rozsahů a přítomnosti dvou předvoleb na VKV zůstávají stejné jako u typu 2110B.

Nejednalo se v základu o vysloveně špatná rádia - až na drobnosti se vyznačovalo poměrně slušným příjmem a zvukem. Protože mělo již tehdy jak východní, tak i západní normu FM (CCIR), dá se na něm chytit běžné rozhlasové vysílání i dnes. Velkou bolestí těchto rádií byl ale trochu nešťastně řešený systém ladění - používal sice už moderní varikapy (kapacitní diody), jejichž řízení ale obstarávaly velmi nekvalitní víceotáčkové potenciometry. Ty se po čase obvykle zanesly prachem a způsobovaly potom výpadky v příjmu, "ujíždění" naladěných stanic, atd. Taktéž regulátor hlasitosti trpěl stejným neduhem (tak jako u všech autorádií TESLA) a usazený prach v něm způsoboval nedokonalý kontakt, projevující se praskáním či "škrčením" při jeho otáčení. Pokud tedy hodláme po letech znovu zprovoznit toto rádio, je obvykle třeba všechny potenciometry buď vyměnit (náhradní se ale už prakticky nedají sehnat), nebo alespoň dobře vyčistit.

Největší problémy ale byly s kvalitou výroby. Dobový televizní dokument z předrevolučního období, který si nezvykle odvážně bral na paškál nekvalitní československé výrobky uvádí, že při prověrce po výstupní kontrole v roce 1987 byl zjištěn 70% (ano, opravdu sedmdesátiprocentní !) poměr nevyhovujících autorádií typu 2113B oproti vyhovujícím. Neznamená to samozřejmě, že tři čtvrtiny rádií nehrály - mnohde šlo třeba o špatné sladění, nesouběh stupnice, nebo kosmetické vady, ale i tak se z dnešního pohledu jedná o naprosto drakonické číslo, které by jakýkoliv soukromý podnik okamžitě zruinovalo...

Rádio bylo také často osazováno do autobusů, společně na jednom panelu s přídavným zesilovačem (AZA050) pro napájení stropních reproduktorů.

Vyráběno od :1982
Vyráběno do :1985
Aktivní součástky : 4X KF124,3X KF125,2X KC148, KF507, MAA550, A281D, TDA1510,2X GA206,2X GA201, GA204, KZ241/9V1, KB105G, KB109G
Rozsahy :DV, SV, KV, VKV
Rozměry :180x170x50 mm
Hmotnost :1,2 kg
Cena nového :1890 Kčs